Zajęcia specjalistyczne



W naszej szkole prowadzone są:
  1. ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO- WYRÓWNAWCZE
  2. ZAJECIA REWALIDACYJNE
  3. ZAJĘCIA KOREKCYJNO- KOMPENACYJNE
  4. ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
  5. ZAJĘCIA REHABILITACJI RUCHOWEJ
  6. ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE
 
 
 
 
 

 
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE
       W naszej szkole zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są organizowane  dla uczniów mających trudności w nauce, najczęściej w zakresie języka polskiego i matematyki a także z języka obcego. Uczęszczają na nie również uczniowie posiadający opinię PPP. Na zajęciach uczniowie mają zagwarantowaną możliwość  wyrównania braków  w zakresie dydaktyki.
         Pierwsze szkolne kłopoty dziecka wynikają bardzo często z trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Aby je przezwyciężyć trzeba poznać przyczyny i znaleźć środki zaradcze. Nauka czytania, pisania i liczenia jest czynnością długotrwałą, przy tym skomplikowaną oraz wymagającą pełnej mobilizacji sił dziecka, a także dużego zaangażowania w pracę.  Wczesne wykrycie i wyrównanie zaburzeń, może skutecznie przeszkodzić ukształtowaniu się niewłaściwych postaw z powodu braku powodzenia w nauce.
          W klasach I-III prowadzone są zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci.  Potrzeba tworzenia takich zajęć podyktowana jest specyfiką szkoły, w której istnieją oddziały integracyjne. Zajęcia te przewidziane są dla uczniów przejawiających się trudnościami w nauce oraz dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Głównym celem na etapie edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Nabywanie umiejętności czytania, pisania i liczenia.
Cele szczegółowe:
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych;
  • rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie motywacji do nauki, systematyczności i wytrwałości w nauce;
  • kształcenie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy;
  • doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wyniki w nauce, nie poddawanie się niepowodzeniom, radzenie sobie z trudnościami;
  • dostosowanie wymagań  do możliwości dziecka;
  • stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i życzliwości;
  • stosowanie atrakcyjnych metod i form pracy.
 
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzone są również na pozostałych etapach edukacyjnych z języka polskiego i matematyki.
Cele szczegółowe:
  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • kształcenie sprawności mówienia zgodnie z intencją,
  • doskonalenie umiejętności pisania zgodnie z poleceniem,
  • wykorzystanie umiejętności czytania, mówienia i pisania w praktyce
  • ćwiczenie sprawności językowej i ortograficznej
  • ćwiczenie estetyki pisma
  • praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
  • rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
  • rozwijanie sprawności rachunkowej,
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
  • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędnie  wykonanych zadań
  • wdrażanie do samokształcenia i samokontroli.
 
WSKAZANIA DLA RODZICÓW:
  • Starać się zrozumieć możliwości i ograniczenia dziecka oraz fakt, że potrzebuje      ono    pomocy           
  • Wzmacniać poczucie wartości dziecka, koncentrując się na jego mocnych stronach
  • Rozwijać systematycznie zainteresowania dziecka
  • Zapewnić codzienną zabawę, ruch na świeżym powietrzu
  • Wzmacniać i nagradzać
  • Nie porównywać dziecka z innymi rówieśnikami
  • Zachęcać do systematycznego czytania ulubionych książek i czasopism
  • Dbać o to, aby wykonywało zalecenia nauczyciela oraz terapeuty
  • Wdrażać do systematycznej pracy, obowiązkowości oraz samodzielności
  • Nie wyręczać dziecka w odrabianiu prac domowych
 
Przygotowała:
mgr Barbara Socha
wychowawca w edukacji wczesnoszkolnej

 
 

 
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Planowanie zajęć rewalidacyjnych
Zajęcia rewalidacyjne planujemy tylko dla Ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie tego orzeczenia. Dokonuje tego zespół Nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole z Uczniem, który ma wskazanie PPP do pracy z takim orzeczeniem. Przewodniczącym zespołu jest Wychowawca klasy. Dokumentem, w którym potwierdzamy zaplanowanie zajęć rewalidacyjnych, jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne dla każdego Ucznia niepełnosprawnego, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Te zajęcia  obok obowiązkowych zajęć edukacyjnych należy uwzględnić w procesie kształcenia w szkolnym planie nauczania.
Rodzaj niepełnosprawności uprawniający do udziału w zajęciach rewalidacyjnych
Zajęcia rewalidacyjne przewidziane są dla Ucznia niepełnosprawnego, w tym:
  • niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim,
  • niepełnosprawnego ruchowo, w tym:
    • z afazją,
    • niewidomego i słabowidzącego,
    • niesłyszącego i słabosłyszącego,
  • z autyzmem, w tym:
  • z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 
Uczeń niepełnosprawny posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które na wniosek Rodziców czy prawnych Opiekunów zostało wydane przez zespół orzekający, który działa w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej poradni.
Wymiar zajęć rewalidacyjnych
Zajęcia rewalidacyjne na danym etapie edukacyjnym zostały określone do realizacji w minimalnej liczbie godzin:
  • 190 godz. dla szkół podstawowych, gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych,
  • 180 godz. dla liceów ogólnokształcących,
  • 240 godz. dla techników.
Ale przy zastrzeżeniu, że tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla Ucznia wynosi 2 godziny (we wszystkich typach szkół).
Program zajęć rewalidacyjnych jest zależny od rodzaju niepełnosprawności
W zależności od rodzaju niepełnosprawności zajęcia rewalidacyjne najczęściej dotyczą:
  • korekcji wad postawy,
  • korygowania wad wymowy,
  • nauki orientacji przestrzennej i poruszania,
  • nauki alternatywnych metod komunikacji, w tym:
    • języka migowego
    • makaton
  • innych form rewalidacji, które wynikają z indywidualnego program, np.:
  • muzykoterapia,
  • dogoterapia,
  • terapia zajęciowa,
  • kinezyterapia,
  • hipoterapia.
Zajęcia mają indywidualny charakter
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych i ich forma muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym Ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych. Dlatego obowiązek ich zaplanowanie należy do zadań w/w zespołu na terenie szkoły.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być indywidualne lub zespołowe – te wskazania powinny być zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu powinny być również wskazane rodzaje zajęć rewalidacyjnych, w jakich udział powinien brać Uczeń.
Podstawa prawna:
  • Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
  • Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 7 maja 2013 r.; poz. 532);
  • Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490 ze zm.).
 
Przygotowała:
mgr Paulina Mycyk
nauczyciel wspomagający w edukacji wczesnoszkolnej

 
 


 
ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENACYJNE
  • organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową: w formie dysleksji, dysortografii lub dysgrafii,
  • liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów,
  • zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
  • godzina zajęć trwa 60 minut – w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być prowadzone w czasie krótszym niż 60 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego czasu tych zajęć,
  • w klasach I-III szkoły podstawowej najważniejszym celem zajęć jest rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy,
  • w klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, umożliwienie uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu, a także ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Zajęcia kompensacyjne w szkole to kształcenie i doskonalenie takich podstawowych czynności jak: pisanie, czytanie, liczenie. Prócz tego ćwiczenia wykonywane przez dzieci dotyczą też rozwoju zaburzonych lub upośledzonych funkcji psychomotorycznych.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego typu zajęciach, gdyż ich uwagę przyciąga głównie ich ciekawa i atrakcyjna forma. Są to najczęściej ćwiczenia z wykorzystywaniem bardzo rozmaitych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu dziecko dużo szybciej i łatwiej przyswaja pewne wiadomości. Odtwarzanie wymaganych czynności także nie sprawia mu większych trudności. To co ważne to także fakt iż często zajęcia kompensacyjne są organizowane tylko dla jednego czy dwójki dzieci. Niekiedy jest tak, że wyniki indywidualnej pracy z dzieckiem z pewnymi deficytami, daje dużo więcej pozytywnych efektów niż zajęcia grupowe.
Zajęcia kompensacyjne dla dzieci szkolnych czy przedszkolnych, odbywają się poza godzinami lekcyjnymi. Są na nie wyznaczone specjalne dni w tygodniu – najczęściej są to dwa dni w tygodniu. Nigdy jednak nie odbywają się one pod rząd tylko w odstępie kilku dniu.
W niektórych przypadkach zajęcia kompensacyjne są łączone z innym ich rodzajem. Mówi się wówczas że dziecko zostaje skierowane na zajęcia kompensacyjno- wyrównawcze. Tego typu zajęcia kierowane są głównie do dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia tego typu przypominają charakterem, przedłużenie tych przedmiotów i tych umiejętności szkolnych, z którymi dziecko sobie wyraźnie nie radzi. Dzięki nim uczeń nie tylko pokonuje trudności w nauce ale także ma szansę na pozbycie się problemów z pełną adaptacją do środowiska rówieśniczego. W zajęciach tego typu bierze zazwyczaj udział kilkoro dzieci, o takich samych lub bardzo podobnych trudnościach. Odbywają się one również poza godzinami lekcyjnymi. Prowadzone są jednak przez nauczyciela, który dodatkowo przechodzi specjalistyczne szkolenie by mógł również służyć jako terapeuta.
 
Przygotowała :
mgr Kinga Pańczyk- Sidorczuk
nauczyciel wspomagający w edukacji wczesnoszkolnej

 
 
 
 
 
 
   ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
                W ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzone są w naszej szkole zajęcia logopedyczne. Opieką logopedyczną objęci są uczniowie posiadający opinię,  orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dzieci wyłonione podczas przesiewowych badań logopedycznych(wykonanych w naszej placówce).
Uczniowie uczestniczą w zajęciach logopedycznych indywidualnie lub grupowo. Zajęcia trwają 60 minut.
Zajęcia logopedyczne obejmują:
- usuwanie zaburzeń mowy
- przywracanie mowy w przypadku jej utraty
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej
- likwidację przyczyn i skutków zaburzeń mowy do których zalicza się zarówno psychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy
Elementami terapii logopedycznej są:
- ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych
- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne
- ćwiczenia w rozumieniu i nadawaniu mowy
- ćwiczenia słuchu fonematycznego.


Mowa jest w naszym życiu niezbędnym elementem, a problemy z mową powodują szereg problemów w komunikacji co ma niebagatelne znaczenie dla naszego funkcjonowania w społeczeństwie- od grupy przedszkolnej i klasy w szkole w przypadku dzieci, po grupę rówieśniczą u nastolatków.
Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający go świat; dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.

Przygotowała:
mgr Sylwia Solarska
logopeda

 
 
 
ZAJĘCIA REHABILITACJI RUCHOWEJ
 
 
 
ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE