DZIECKO Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ
CZYM JEST NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA?
NIEPEŁNOSPRWNOŚĆ RUCHOWA to inaczej stan obniżonych możliwości motorycznych ciała. Zazwyczaj jest to związane z różnorakimi uszkodzeniami kończyn. Upośledzenie może wynikać ze zmian rozwojowych w okresie płodowym, chorób, wypadków oraz innych czynników mogących mieć wpływ na budowę ciała i działanie jego poszczególnych części.
JAKI JEST UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNOCIĄ RUCHOWĄ?
Niepełnosprawność ruchowa ogranicza w dużym stopniu możliwość samodzielnego zdobywania doświadczeń, powodując trudności w rozumieniu otaczającego świata. Rozwój wielu uczniów z niepełnosprawnością ruchową związany jest z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego (OUN), dlatego przebiega bardzo nieharmonijnie, co wpływa na trudności edukacyjne tej grupy. Niepełnosprawność pochodzenia neurologicznego rzadko kiedy powoduje dysfunkcję jednorodną. Zdarza się, że uczniowie z niepełnosprawnością ruchową i złożoną nie są w stanie podołać wymaganiom programowym nauczania już na pierwszym etapie nauki (edukacja wczesnoszkolna, klasy I–III). Problemy narastają w nauczaniu blokowym (klasy IV–VI) szkoły podstawowej.
Niepełnosprawność ruchowa często towarzyszy chorobom wrodzonym, np. przepuklina oponowo-rdzeniowa, rozszczep kręgosłupa, miopatie, ciężkie wady genetyczne, wrodzone amputacje lub też jest wynikiem urazów okołoporodowych, z czego najczęściej występuje mózgowe porażenie dziecięce.W naszej szkole uczą się dzieci z dysfunkcją ruchu, a także z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym.
CZYM JEST Mózgowe Porażenie Dziecięce?
MPD- Mózgowe Porażenie Dziecięce jest skutkiem uszkodzenia mózgu w okresie życia płodowego, w trakcie porodu lub tuż po nim. Oprócz problemów związanych z równowagą postawy i funkcji lub kończyn dolnej (kończyn dolnych) jednym z kluczowych zaburzeń motorycznych u dzieci z porażeniem mózgowym (MPD) jest zaburzenie funkcji górnego ramienia, które negatywnie wpływa na zdolność wykonywania podstawowych czynności w codziennym życiu, powodując uzależnienie od pomocy drugiej osoby.
JAKI JEST UCZEŃ Z MPD?
Dziecko z porażeniem mózgowym nie jest w stanie wykonać prawidłowego ruchu, np. chwytu, gdyż niektóre szlaki w jego układzie nerwowym są nieczynne. Na szczęście układ ten jest na tyle plastyczny, że metodą wielokrotnych powtórzeń można w nim "wydeptać" nowe ścieżki, które przejmą funkcje niedrożnych połączeń. Na takim właśnie założeniu opierają się metody leczenia i terapii dzieci z porażeniem mózgowym.
JAK POMÓC DZIECKU Z NIEPEŁNOPRAWNOŚCIA RUCHOWĄ I Z MPD?
SZCZEGÓŁOWE WSKAZÓWKI DO PRACY Z DZIEĆMI Z DYSFUNKCJĄ RUCHU:
TERAPIE
WARTO PRZECZYTAĆ
Przygotowała:
mgr Kinga Pańczyk-Sidorczuk
n-l edukacji wczesnoszkolnej