Patrzeć - nie znaczy widzieć
DZIECKO SŁABOWIDZĄCE
Zmysł wzroku - jest to zdolność układu nerwowego do odbierania bodźców świetlnych i przetwarzania ich w mózgu na wrażenia wzrokowe. Anatomiczną postacią tego zmysłu jest narząd wzroku, który składa się z gałki ocznej, aparatu ochronnego oraz połączeń nerwowych siatkówki ze strukturami mózgu.
Dlaczego wzrok jest taki ważny?
Wzrok jest podstawowym i najważniejszym zmysłem za pomocą którego dziecko poznaje świat, dostarczając aż 80% informacji z otoczenia.
Dobre widzenie jest podstawowym elementem warunkującym prawidłowy rozwój dzieci, w tym poznawczy, intelektualny, motoryczny oraz społeczny.
Wzrok w znaczący sposób wpływa na naukę szkolną, umiejętności motoryczne, naukę pisania oraz warunkuje wybór zawodu.
Aby nasz wzrok funkcjonował prawidłowo niezbędna jest:
- właściwa ostrość wzroku do dali oraz z bliska
-brak lub wyrównana wada wzroku
-prawidłowo rozwinięte funkcje wzrokowe tj.: ruchomość gałek ocznych, akomodacja, konwergencja, widzenie obuoczne, ruchy sakkadowe
- prawidłowe korowe przetwarzanie pobieranych wzrokiem informacji z otoczenia
-niewystępowanie innych zaburzeń tj.: heteroforii ( zez ukryty) czy chorób oczu w tym choroby zezowej.
Czym jest słabo widzenie?
Ludzie słabo widzący ze względu na stopień uszkodzenia wzroku stanowią populację pośrednią między widzącymi i niewidomymi. Osobą słabo widzącą jest każdy, kto pomimo okularów korekcyjnych, ma trudności z wykonywaniem czynności wzrokowych, ale może poprawić swoją zdolność wykonywania tych czynności poprzez wykorzystanie wzrokowych metod kompensacyjnych, pomocy ułatwiających widzenie i innych pomocy rehabilitacyjnych oraz poprzez dostosowanie środowiska fizycznego.
Populacja ludzi słabo widzących jest bardzo zróżnicowana przede wszystkim ze względu na poziom funkcjonowania wzrokowego. Słabo widzącą jest zarówno osoba ze znacznie obniżoną ostrością wzroku, jak ubytkami w polu widzenia przy zachowanej pełnej ostrości. Według WHO słabowidzącą jest osoba z ostrością wzroku równą lub większą niż 3/60 (0,5), a mniejszą niż 6/18 (0,3), gdzie pełna ostrość wzroku odpowiada wartości 1,0, lub o polu widzenia ograniczonym do obszaru 20 stopni (podczas, gdy pełne pole widzenia wynosi 180 stopni).
Jaki jest uczeń słabo widzący?
Dzieci słabo widzące mimo bardzo osłabionego wzroku, mogą przy jego pomocy poznawać otaczający nas świat, korzystać ze wzroku przy czytaniu, pisaniu, w przeciwieństwie do dzieci niewidomych, u których wzrok jest zastępowany innymi zmysłami. Poza zaburzeniami w ograniczeniu pola widzenia i ostrości wzroku czy rozpoznawaniu barw, u dzieci słabo widzących mogą występować jeszcze inne dysfunkcje utrudniające naukę, jak: brak lub znaczne osłabienie akomodacji, oczopląs, światłowstręt, zaburzenia adaptacyjne, a także choroby typu jaskra czy zaćma. Dzieci słabo widzące nie stanowią jednolitej grupy. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia czynności wzrokowych. Dzieci słabo widzące z obniżoną ostrością wzroku mają z reguły trudności w spostrzeganiu:
-małych przedmiotów;
-szczegółów większych przedmiotów;
-małych liter, cyfr i innych znaków graficznych.
Dzieci słabo widzące z ograniczonym polem widzenia mają przede wszystkim trudności w spostrzeganiu przestrzeni. Ograniczenie to powoduje trudności w orientowaniu się w otoczeniu, co negatywnie wpływa przede wszystkim na samodzielne poruszanie się i na inne formy lokomocji, które są również uwarunkowane wzrokową orientacją w przestrzeni. U wielu dzieci słabo widzących zaburzona jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, co w konsekwencji obniża sprawność wykonywania różnych czynności praktycznych, a więc zmniejszona jest precyzja i wolniejsze tempo działania.
Trudności, na jakie napotykają dzieci niedowidzące w szkole, w tym trudności ortograficzne w piśmie:
Trudności o charakterze ogólnym:
Przyczyny trudności ortograficznych w piśmie
ZASADY PRACY Z DZIECKIEM SŁABO WIDZĄCYM
Podstawowe zasady pedagogiki specjalnej
Zasady pracy z dzieckiem słabo widzącym
WARTO PRZECZYTAĆ