CO TO JEST NIEDOSŁUCH?
Niedosłuch to uszkodzenie (zaburzenie) ze strony narządu słuchu polegające na nieprawidłowym przewodzeniu lub odbiorze dźwięków. Niedosłuch może mieć różne typy np. jednostronny
lub obustronny, może mieć charakter ostry, przewlekły lub trwały.
Uczeń słabosłyszący, to dziecko, które ma pozostałości słuchu wystarczające do skutecznego odbierania informacji językowych za pomocą słuchu, najczęściej przy użyciu aparatu słuchowego. Nie ma związku przyczynowego między osłabieniem słuchu a inteligencją dziecka.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI SZKOLNE UCZNIA
Z NIEDOSŁUCHEM
Ubytek słuchu w stopniu lekkim:
Ubytek słuchu w stopniu średnim/umiarkowanym:
Ubytek słuchu w stopniu znacznym:
Ubytek słuchu w stopniu głębokim:
ZASADY PRACY Z DZIECKIEM NIEDOSŁYSZĄCYM
Zapewnij dziecku wsparcie i zadbaj o dobrą atmosferę na lekcji, doceniaj i wspieraj !
• Należy zapewnić dobre oświetlenie klasy oraz miejsce w pierwszej ławce w rzędzie od okna.
Uczeń będąc blisko nauczyciela, którego twarz jest dobrze oświetlona, może słuchać jego
wypowiedzi i jednocześnie odczytywać mowę z ust. Należy też, umożliwić dziecku
odwracanie się w kierunku innych kolegów odpowiadających na lekcji – co ułatwi lepsze
zrozumienie ich wypowiedzi
• Nauczyciel mówiąc do całej klasy, powinien stać w pobliżu dziecka
• Należy mówić do dziecka wyraźnie używając normalnego głosu i intonacji, unikać
gwałtownych ruchów głową czy nadmiernej gestykulacji.
• Należy zadbać o spokój i ciszę w klasie – eliminować zbędny hałas m.in. zamykać okna przy
ruchliwej ulicy, unikać szeleszczenia kartkami papieru, szurania krzesłami – to utrudnia
dziecku rozumienie poleceń
• Dziecko z wadą słuchu ma trudności z równoczesnym wykonywaniem kilku czynności w tym
samym czasie, nie jest w stanie słuchać nauczyciela – co wymaga obserwacji jego twarzy –
jednocześnie otworzyć książkę na odpowiedniej stronie i odnaleźć wskazane ćwiczenie.
Dlatego często nie nadąża za tempem pracy pozostałych uczniów w klasie.
• Dziecko niedosłyszące powinno siedzieć w ławce ze zdolnym uczniem, zrównoważonym
emocjonalnie, który chętnie dodatkowo będzie pomagał np. szybciej otworzy książkę, wskaże
ćwiczenie, pozwoli przepisać notatkę z zeszytu itp.
• W czasie lekcji wskazane jest używanie jak najczęściej pomocy wizualnych i tablicy (m.in.
zapisanie nowego tematu, nowych i ważniejszych słów związanych z tematem, dat na lekcji
historii), aby dziecku ułatwić zrozumienie nowego tematu.
• Należy umożliwić uczniowi przemieszczanie się w klasie tam, gdzie dzieją się ważne
doświadczenia. Poprzez bliższą obserwację zapewnić poznanie wielozmysłowe – także z
udziałem wzroku, dotyku i słuchu.
• Do dziecka niedosłyszącego zwracamy się po imieniu, aby zwrócić jego uwagę na twarz osoby
mówiącej, unikamy gwałtownego dotykania, szarpania – w celu nawiązania kontaktu.
• Należy unikać pytań - czy rozumiesz?, bo najczęściej kiwnie głową potakująco. Podobnie też
pytania w formie intonacji np. Pada deszcz?, odrobiłeś lekcje? – dziecko odbiera jak
twierdzenie – nie odczytując formy pytającej. Dlatego też, dziecko należy zapytać: Czy pada
deszcz? Czy odrobiłeś lekcje?
JAK POMÓC DZIECKU Z WADĄ SŁUCHU?
W celu prawidłowego rozwoju emocjonalnego oraz społecznego dziecka z wadą słuchu wskazane jest zapewnienie dziecku oraz jego najbliższym wszechstronnej specjalistycznej pomocy.
Do najważniejszych form pomocy dziecka z wadą słuchu zaliczamy:
W procesie terapii należy uwzględnić ćwiczenia ogólnorozwojowe, do których zaliczamy następujące ćwiczenia:
METODY PRACY Z DZIECKIEM NIESŁYSZĄCYM
Metoda audytywno–werbalna (słuchowo-słowna) – oznacza nauczanie mowy na drodze słuchowej według zasady „słuchaj i patrz”. Konieczne jest wczesne wyposażenie dziecka
w aparat słuchowy lub implant ślimakowy oraz to, by dziecko wychowywało się w otoczeniu ludzi mówiących. Metoda audytywno-werbalna zakłada otaczanie dziecka mową. Prowadzimy konwersację z dzieckiem nawet wtedy, gdy ma ono ograniczoną możliwość wypowiadania się w sposób foniczny. Rola rodziców polega na ułatwianiu komunikowania się dziecku w sytuacjach codziennych i pomoc w odkrywaniu znaczenia słów i reguł posługiwania się nimi. Proces opanowania języka w przypadku dziecka z uszkodzonym słuchem przebiega zgodnie z cyklem rozwojowym.
Metoda werbo-tonalna – kładzie duży nacisk na rozwój percepcji słuchowej. Łączy ruch ciała i rytm muzyczny w celu rozwoju komunikacji językowej. W metodzie werbo-tonalnej wykorzystuje się aparaturę wzmacniającą dźwięki, która służy poprawie jakości odbioru dźwięku. Jest to m.in. podłoga wibracyjna, słuchawki, mikrofon, pelota wibracyjna (odbiór czuciowy). Każda samogłoska ma przyporządkowany rekwizyt, który stosowany jest
do wywoływania i utrwalania danej głoski, np. samogłosce [a] przyporządkowany jest pompon.
Metoda oralna – zaleca się od najwcześniejszego dzieciństwa porozumiewanie
się z dzieckiem mową ustną. Kształcenie mowy opiera się na wykorzystywaniu odczuć słuchowych, dotykowych, wzrokowych, związanych z percepcją dźwięków. Dziecko ma nie tylko słuchać swojej mowy, ale ją widzieć i czuć. Rodzice oraz surdopedagog organizują
i wykorzystują sytuacje prowokujące do rozmowy.
Fonogesty – są to umowne ruchy jednej dłoni, wykonywane na wysokości twarzy mówiącego. Celem tej metody jest pomóc niesłyszącemu odbiorcy w dokładnym odczytywaniu mowy z ust. Ruchom towarzyszy głośne i wyraźne mówienie. Fonogesty
nie zastępują mówienia, lecz je uzupełniają. Dzięki specjalnemu systemowi układów dłoni można łatwo rozpoznawać dźwięki mowy pojawiające się w wypowiedzi, szczególnie głoski trudne do odróżnienia za pomocą słuchu i odczytywania z ust.
Daktylografia – to jedna z form porozumiewania się oparta na odpowiednich układach palców jednej lub obydwu dłoni. Każdej literze lub liczbie odpowiada określony znak daktylograficzny. Zazwyczaj litery prezentowane są za pomocą odpowiednich układów prawej ręki położonej na wysokości twarzy i po prawej stronie.
Język migany – sztucznie utworzona forma przekazu kinestetycznego wykorzystująca znaki języka migowego i gramatykę języka polskiego. Występuje w połączeniu z mową dźwiękową lub bezgłośnym wypowiadaniem słów i zdań.
Język migowy – system znaków, które mają postać gestowo-mimiczną oraz zbiory reguł rządzących związkami i konstrukcjami komunikatów. Jest to typowy język pozycyjny,
w którym stosunki gramatyczne oznaczane są za pomocą wyrazów pomocniczych, szyku
i cech prozodycznych.
Niezależnie od zastosowanej metody sukces dziecka z wadą słuchu zależy od umiejętności i współpracy dużej grupy specjalistów oraz rodziny. Szczególnie w przypadku edukacji oralnej zespół ten obejmuje:
• dziecko i jego rodzinę,
• pediatrę lub lekarza rodzinnego,
• laryngologa,
• audiologa,
• logopedę,
• specjalistów metody oralnej,
• specjalistę wczesnej interwencji.
WARTO PRZECZYTAĆ
Przygotowała:
mgr Katarzyna Nadolska
n-l edukacji wczesnoszkolnej