DZIECKO Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM i UMIARKOWANYM
Co to znaczy „dzieckoz niepełnosprawnością intelektualną”?
Dzieci niepełnosprawne intelektualnie rozwijają się w swoisty sposób i każde na swoją miarę. W szkole integracyjnej mogą uczyć się tylko dzieci upośledzone w stopniu lekkimi umiarkowanym.
Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) – zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).
Jaki jest uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim cechuje głównie uwaga mimowolna, co oznacza, że uczą się najlepiej „przy okazji” np. w zabawie. Obok uwagi mimowolnej występuje także, choć w ograniczonym stopniu, uwaga dowolna, która dominuje u uczniów w wieku szkolnym w normie intelektualnej. Jest ona jednak nietrwała, łatwo odwracalna i słabo podzielna. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim charakteryzują też trudności w zapamiętywaniu. Pamięć logiczna jest słaba i rzadko się przejawia, w odróżnieniu od pamięci mechanicznej, która jest dość dobra.
Powyższe braki w myśleniu dzieci niepełnosprawnych umysłowo w stopniu lekkim odzwierciedlają się w ich mowie, która często jest nieprawidłowa i opóźniona. Posługują się ubogim zasobem słów.
Można również zauważyć, że niektóre dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posługują się dość bogatym słownictwem. Jednakże po wnikliwszej analizie można zauważyć, że nie rozumieją znaczenia wypowiadanych zdań, nie trzymają się głównej myśli w wypowiedzi, wypowiadają zdania będące zaprzeczeniem zdań uprzednio wypowiedzianych. Mają też trudności z uogólnianiem wypowiadanej myśli.
Jaki jest uczeń zniepełnosprawnością intelektualną w stopniu u miarkowanym?
U dzieciz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu u miarkowanym obserwuje się dużą różnorodność zaburzeń. Są wśród nich zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne i inne.Niepełnosprawność intelektualna w stopniu u miarkowanymogranicza człowieka w uczeniu się, nabywaniu doświadczeń, przystosowaniu społecznym. Stąd ogromne znaczenie ma jak najwcześniej podjętej rewalidacji, dzięki której możliwe jest usprawnianie psychofizyczne i społeczne osoby upośledzonej.
Zasady rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu u miarkowanym:
-zasada akceptacji,
Ważną metodą pracy z dzieckiem zniepełnosprawnością intelektualną jest terapia zabawą, muzykoterapia. Stosowanie tych i innych metod pozwala na skuteczniejszą pracę z dziećmi upośledzonymi.
Terapie
Dla dzieciz niepełnosprawnością intelektualnąw stopniu lekkim prowadzi się różnego rodzaju usprawnianie w ramach rewalidacji:
WARTO PRZECZYTAĆ
Przygotowała:
mgr Marzena Stańczyk
n-l edukacji wczesnoszkolnej