Dziecko niepełnosprawne intelektualnie

DZIECKO Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ  W STOPNIU LEKKIM i UMIARKOWANYM

Co to znaczy „dzieckoz niepełnosprawnością intelektualną”?

Dzieci niepełnosprawne intelektualnie rozwijają się w swoisty sposób i każde na swoją miarę. W szkole integracyjnej mogą uczyć się tylko dzieci upośledzone w stopniu lekkimi umiarkowanym.

Niepełnosprawność intelektualna (obniżenie poziomu rozwoju intelektualnego) – zaburzenie rozwojowe polegające na znacznym obniżeniu ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy deficyt w zakresie zachowań adaptacyjnych (w szczególności niezależności i odpowiedzialności).

  Jaki jest uczeń z  niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  cechuje głównie uwaga mimowolna, co oznacza, że uczą się najlepiej „przy okazji” np. w zabawie. Obok uwagi mimowolnej występuje także, choć w ograniczonym stopniu, uwaga dowolna, która dominuje u uczniów w wieku szkolnym w normie intelektualnej. Jest ona jednak nietrwała, łatwo odwracalna i słabo podzielna. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  charakteryzują też trudności w  zapamiętywaniu. Pamięć logiczna jest słaba i rzadko się przejawia, w odróżnieniu od pamięci mechanicznej, która jest dość dobra.

Powyższe braki w myśleniu dzieci niepełnosprawnych umysłowo w stopniu lekkim odzwierciedlają się w ich mowie, która często jest nieprawidłowa i opóźniona. Posługują się ubogim zasobem słów.

Można  również zauważyć, że niektóre dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  posługują się dość bogatym słownictwem. Jednakże po wnikliwszej analizie można zauważyć, że nie rozumieją znaczenia wypowiadanych zdań, nie trzymają się głównej myśli w wypowiedzi, wypowiadają zdania będące zaprzeczeniem zdań uprzednio wypowiedzianych. Mają też trudności z uogólnianiem wypowiadanej myśli.

Jaki jest uczeń zniepełnosprawnością intelektualną  w stopniu u miarkowanym?

U dzieciz niepełnosprawnością intelektualną  w stopniu u miarkowanym obserwuje się dużą różnorodność zaburzeń. Są wśród nich zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne i inne.Niepełnosprawność  intelektualna w stopniu u miarkowanymogranicza człowieka w uczeniu się, nabywaniu doświadczeń, przystosowaniu społecznym. Stąd ogromne znaczenie ma jak najwcześniej podjętej rewalidacji, dzięki której możliwe jest usprawnianie psychofizyczne i społeczne osoby upośledzonej.

 

Zasady rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną  w stopniu u miarkowanym:

-zasada akceptacji,

  • zasada pomocy,
  • zasada indywidualizacji,
  • zasada terapii pedagogicznej,
  • zasada współpracy z rodziną,
  • zasada wczesnego objęcia opieką i pomocą specjalną,
  • zasada indywidualizacji programów rewalidacji,
  • zasada powiązania oceny z usprawnianiem,
  • zasada podejścia wielospecjalistycznego,
  • zasada kształcenia integracyjnego.

Ważną metodą pracy z dzieckiem zniepełnosprawnością intelektualną jest terapia zabawą, muzykoterapia. Stosowanie tych i innych metod pozwala na skuteczniejszą pracę z dziećmi upośledzonymi.

Terapie

 Dla dzieciz niepełnosprawnością intelektualnąw stopniu lekkim prowadzi się różnego rodzaju usprawnianie w ramach rewalidacji:

  • terapia zajęciowa
  • terapia integracji sensorycznej
  • logopedia
  • kinezjologia edukacyjna P. Dennisona
  • metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
  • hipoterapia, dogoterapia, muzykoterapia
  • metoda krakowska

WARTO PRZECZYTAĆ

 

  1. http://pomocdziecku.um.warszawa.pl/
  2. www.niepelnosprawni.pl
  3. J. Różycka „Dziecko o obniżonej sprawności intelektualnej”
  4. Kielin Jacek, Klimek-Markowicz Agnieszka „Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”
  5. Chimicz Dorota „Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec własnej sytuacji życiowej”
  6. Lutz Sophie „Niewidoczne dla oczu. Przejmujące świadectwo o miłości ukrytej”
  7. „Jakoniuk-Diallo Anna, Kubiak HannaO co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?”
  8. Stelter Żaneta „Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie”

 

Przygotowała:

mgr Marzena Stańczyk

n-l edukacji wczesnoszkolnej