Szkoła młodych patriotów




ROK SZKOLNY 2017/2018 „ROKIEM DLA NIEPODLEGŁEJ”


     W związku ze zbliżającą się 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, MEN ogłosiło, że obecny rok szkolny 2017/2018 będzie „Rokiem dla Niepodległej”.
W związku z tym Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu „Szkoła młodych patriotów” organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. Celem konkursu jest krzewienie wśród dzieci i młodzieży postaw patriotycznych w kontekście historii prawa i narodu polskiego.
Koordynatorem działań szkolnych  jest p. Jarosław Dywizjusz

 
 
 
Zadania konkursu „Szkoła młodych patriotów”:
  1. Przeprowadzenie konwersatoriów pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.  – odpowiedzialny p.J. Dywizjusz (XII 2017)
  2. Przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości – odpowiedzialni – wychowawcy klas (XI 2017)
  3. Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego – odpowiedzialny J. Dywizjusz, Monika Pac-Stasik, A. Legan (I 2018)
  4. Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm” – odpowiedzialny J. Dywizjusz, K. Królikowski (III 2018)
  5. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu recytatorskiego o tematyce patriotycznej – odpowiedzialni – P.Karczewska, R. Musiał, S. Wysoczańska (II 2018)
  6. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu pieśni patriotycznych.- odpowiedzialny – B. Reszke (III 2018)
  7. Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych – odpowiedzialni wszyscy nauczyciele, samorząd uczniowski (IV 2018)
  8. Motyw „małe ojczyzny w literaturze” – przygotowanie prac pisemnych – odpowiedzialni S. Wysoczańska, nauczyciele jęz. polskiego (III 2018)
  9. Zgłoszenie swojego przedstawiciela do udziału w kursie „Szkoła młodych patriotów”, który w okresie od 16.10.2017 r. do 16.01.2018 r., przeprowadzi w formule e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
 
 
 

Zadanie 9.
 
  Zgłoszenie swojego przedstawiciela do udziału w kursie „Szkoła młodych patriotów”, który w okresie od 16.10.2017 r. do 16.01.2018 r., przeprowadzi w formule e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.

Zadanie 8
Motyw „małe ojczyzny w literaturze” – przygotowanie prac pisemnych. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
     W ramach kolejnego zadania przygotowano projekt: Mała ojczyzna - Szczecinek w literaturze. W jego realizacji brały udział trzy uczennice kl. III a i III b gimnazjum - Dagmara Stefańska, Kaja Leśniewska oraz Zuzanna Nowak. Zebrany materiał udostępniono na stronie szkoły oraz na gazetce ściennej umieszczonej na II piętrze szkolnego korytarza.
Ze Szczecinkiem związanych było i jest wielu autorów - pisarzy i poetów. Niektórzy z nich przez całe życie, inni wyjechali stąd w pewnym etapie swojego życia, a kolejni przywędrowali tu z innych rejonów kraju. Dziewczyny przybliżyły nam portrety oraz twórczość: Zygmunta Flisa, Doroty Horodyskiej, Piotra Rozmusa, Bogdana Urbanka, Janusza Rautszki, Piotra Prokopiaka, Andrzeja Sochaja, Krystyny Mazur, Jadwigi Żonko, Tomasza Czuka, Leonarda Jaworskiego. Wspomniały również o Szczecineckich Zapiskach Historycznych redagowanych przez zespół muzealników ze Szczecinka - m.in. Jerzego Dudzia i Jadwigę Kowalczyk-Kontowską.
 
    16.02.br.wśród uczniów kl.IV-VII został ogłoszony konkurs literacki na pracę pisaną prozą pt. Moja mała ojczyzna. Piszący mieli do wyboru dowolną formę wypowiedzi pisemnej. W rozstrzygniętym 23.03. konkursie wzięło udział 22 młodych autorów. Jury spośród nich wyłoniło zwycięzcę oraz sześcioro wyróżnionych, którzy przedstawili najciekawsze wizje swojej małej ojczyzny - Szczecinka i okolic oraz patriotyzmu lokalnego. Prace laureatów zawisły na tablicy umieszczonej na szkolnym korytarzu na II piętrze. Gratulujemy wszystkim prozaikom!

Moja mała ojczyzna:

Zadanie 7:
Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych. Ocena na podstawie sprawozdania, treści kodeksu przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
    Nad powstaniem Kodeksu Postaw Patriotycznych pracowały zespoły klasowe, których zadaniem było ustalenie i zapisanie na wspólnej karcie, jednej, wybranej postawy patriotycznej. Wynikiem pracy jest składający się z 10 postaw Kodeks Postaw Patriotycznych  SP 5 w Szczecinku


 

Zadanie 6.
Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu pieśni patriotycznych. Ocenia na podstawie sprawozdania, wyników głosowania uczniów, zdjęć, nagrań przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
 
Konkurs pieśni patriotycznych odbył  się w  20 marca 2018 r.
 
Wyniki:
 
 I Miejsce:
 
Klasa IV b, II e, VII a
 
II Miejsce:
 
Rafał Staszewski, Jędrzej Gliszczyński, III f
 
III Miejsce:
 
Berenika Tubielewicz, IV a, VI b




 


Zadanie 5


W lutym w  naszej szkole w ramach programu „Szkoła młodych patriotów” odbyły się wewnątrzszkolne konkursy recytatorskie Polskiej Poezji Patriotycznej  klas 0-III, IV-VII oraz klas gimnazjalnych
Wszyscy uczestnicy doskonale poradzili sobie z  tematem  konkursu, wspaniale deklamowali swoje wiersze. Każdy występ nagradzany był gromkimi brawami.
 
Wyniki:
  1.  klasy 0 – III
 
 I miejsce: Igor Sadowniczyk klasa III B
II miejsce : Zofia Wolder klasa I B
Anastazja Beśka klasa II A Stanisław Jarkowski klasa III B
III miejsce: Mikołaj Stasik klasa I A Hanna Staszko klasa I B Zuzanna Karawajska klasa II A Katarzyna Prokop klasa III B
Pozostali uczestnicy konkursu: Kacper Wszelak klasa „ 0”
 Oliwier Niwiński klasa „ 0”
Nataniel Graczkowski klasa I A
 Wiktoria Komorowska klasa I A
Amelia Bobrycka klasa III B
 
  1. Klasy IV-VII oraz klasy gimnazjalne
 
Laureaci:
Patryk Karawajski  kl. 4B
Jędrzej Gliszczyński  kl. 5A
Olga Ziętkowska z kl. 6B
Gabriela Rodziewicz kl. III B
 
 
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy i małe upominki. Serdecznie gratulujemy !!!!

Zdjęcia do obejrzenia w galerii

Zadanie 4.
Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm”. Ocena na podstawie sprawozdania oraz wyników przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
 
   05 marca 2018 r. w Naszej szkole odbył się Turniej Historyczny „Dla Niepodległej” w ramach programu „Szkoła młodych patriotów”. Do turnieju przystąpiło 16 dwuosobowych drużyn z klas IV – VII oraz klas gimnazjalnych. Uczestnicy turnieju musieli wykazać się nie tylko znajomością historii Polski, ale także kreatywnością, umiejętnością współpracy. Przygotowano 4 konkurencje. W pierwszej uczniowie musieli rozwiązać quiz multimedialny z historii Polski.  Zadanie drugie polegało na  rozpoznaniu przedstawionych postaci i faktów. W trzeciej konkurencji uczestnicy oglądając wybrane fragmenty filmów „Animowana historia Polski” i „Niezwyciężeni” musieli udzielić odpowiedzi na zadane pytania. Ostatnie zadanie polegało na poprawnym rozwiązaniu krzyżówki oraz rebusu związanego z patriotyzmem.
Wyniki:
 
 klasy IV-VI

 I miejsce: Olga Ziętkowska, Wojciech ProkopVI B (43 pkt.)
II miejsce: Maciej Janczi,  Jędrzej Gliszczyński V A (36,5 pkt.)
III miejsce: Judyta Jabłuszewska, Julia Szubert VI A (30 pkt.)
 
klasy VII SP oraz II i III GIM

I miejsce: Oliwia Szałkowska, Michał Królikowski  III F (53,5 pkt..)
II miejsce: Kaja Leśniewska, Berenika Tubielewicz III B (49,5 pkt..)
III miejsce: Dawid Chudzik, Konrad Jeszke III C (43 pkt.)
 
Turniej przygotowali i przeprowadzili:
Zuzia Linkiewicz, Agnieszka Osinka, Jakub Liniewicz, Karolina Kowalik. 
 
 Gratulujemy zwycięzcom i uczestnikom turnieju !!! Zapraszamy również do galerii

Zadanie 3.

Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego. Ocena na podstawie sprawozdania, nagrania, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

Na przełomie stycznia i lutego bieżącego roku w ramach programu „Szkoła młodych patriotów” uczniowie naszej szkoły przeprowadzili sondaż wśród uczniów, nauczycieli oraz mieszkańców Szczecinka nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego. Każdy ankietowany musiał odpowiedzieć na 3 pytania:

1.     Jak rozumiesz pojęcie słowa „ patriotyzm”?

2.     W jaki sposób dzisiaj można być patriotą?

3.     Czym dla Ciebie jest patriotyzm lokalny ?

Efekty pracy naszych uczniów zostały zarejestrowane w  materiale filmowym


Zadanie 2.
Przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
 
Na przełomie października i listopada we wszystkich klasach zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze o tematyce patriotycznej (wykorzystano materiały uzyskane od organizatora). Ogłoszono konkurs na wykonanie  plakatu „100 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”.
Uczniowie wykonali 44 prace (zapraszamy do galerii), najlepsze zostały wyróżnione i nagrodzone.
Wyróżnione prace:
Bartosz Makaryk IV B
Martyna Kuśmierczyk II E
Dagmara Stefańska III A
Konrad Kostrzewa II B
Martyna Zalewska III F

Zadanie 1.
 
Przeprowadzenie konwersatoriów pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.
 
    Dnia 19 grudnia 2017 r. w naszej szkole odbyła się debata pt. ,,Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”. Została ona przeprowadzona w ramach VI edycji  akcji ,,Szkoła młodych patriotów’’, wiążącej się ze setną rocznicą odzyskania niepodległości  przez Polskę. W debacie wzięło udział 23 wybranych uczniów, a przeprowadzili ją : Zuzanna Linkiewicz, Karolina Kowalik, Jakub Liniewicz wraz z opiekunem Panem Jarosławem Dywizjuszem.
 
Jak wiemy dziś o patriotyzmie mówi się bardzo dużo, jednak dla niektórych ludzi opiera się on tylko na tej tradycyjnej definicji. Mówi ona, że patriotyzm to postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie, a także ponoszenia za nią ofiar. Natomiast każdy z naszych uczniów miał zupełnie różne zdanie na ten temat. Zadane pytania nie sprawiały im problemów i odpowiadali na nie chętnie, oto kilka z nich:
-Co to jest patriotyzm?
-Czy uważasz, że jesteś patriotą?
-Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry patriota?
-Czy w dzisiejszych czasach jest więcej patriotów niż dawniej, uzasadnij swoją odpowiedź.
Największa dyskusja powstała przy pytaniu : Kim według was jest patriota? Oto kilka z odpowiedzi naszych uczniów:
-,,patriota to osoba, która dba o swój kraj, nawet poprzez drobne czyny, np. kupowanie polskich produktów’’
-,,prawdziwy patriota to dla mnie człowiek kochający swoją ojczyznę. Jest gotowy oddać za nią życie, jest z niego dumny, godnie ja reprezentuje’’
-,,jestem harcerką, bycie patriotą to dla mnie nie tylko ginięcie za ojczyznę i kochanie swojego kraju, to także szanowanie symboli narodowych, języka, nie przeklinanie, stanie na baczność podczas śpiewania hymnu’’
-,,dla mnie patriotą jest osoba, która owszem, obchodzi ważne rocznice historyczne, ale jednocześnie: pomaga starszym ludziom, płaci uczciwe podatki, troszczy się o swoich pracowników, sprząta po swoim psie”
 
 
Opracowała:
Zuzia Linkiewicz, Karolina Kowalik